SCENARIUSZ LEKCJI W GIMNAZJUM Z WYKORZYSTANIEM TIK
Temat: Ruch drgający.
Prowadzący: Karolina Górska
Czas: 45min
Wymagania szczegółowe podstawy programowej (cytat):
- 1 – uczeń opisuje ruch wahadła matematycznego i ciężarka na sprężynie oraz analizuje przemiany energii w tych ruchach
- 2 – uczeń posługuje się pojęciami amplitudy drgań, okresu, częstotliwości do opisu drgań, wskazuje położenie równowagi oraz odczytuje amplitudę i okres z wykresu x(t) dla drgającego ciała
- 12 – uczeń wyznacza okres i częstotliwość drgań ciężarka zawieszonego na sprężynie oraz okres i częstotliwość drgań wahadła matematycznego
Cele lekcji:
Uczeń:
- wie co może być źródłem drgań,
- odróżnia ruch drgający od innych rodzajów ruchu,
- definiuje i opisuje ruch drgający,
- posługuje się pojęciem amplitudy drgań, okresu i częstotliwości drgań;
- wskazuje położenie równowagi,
- rozwiąże zadania rachunkowe i problemowe, wykorzystując wiadomości dotyczące ruchu drgającego.
Cele lekcji w języku ucznia:
Dowiesz się jakie ciała wykonują drgania oraz jak opisać taki ruch.
Kryteria sukcesu dla ucznia NaCoBeZU (Na co Będziemy Zwracać Uwagę)
Odszukasz informacji na temat drgań. Przeprowadzisz drgania w przygotowanych przedmiotach. Opiszesz ruch ciała drgającego za pomocą amplitudy, częstotliwości i okresu drgań. Narysujesz wykres zależności wychylenia od czasu. Obliczysz okres i częstotliwość drgań w podanym zadaniu.
Informacja o tym co uczniowie już wiedzą.
Uczniowie opisują ruch ciała, posługując się pojęciem toru ruchu, drogi, prędkości. Mierzą odległość oraz czas oraz analizują wykresy położenia od czasu w ruchu jednostajnym
i jednostajnie zmiennym.
Pytanie kluczowe:
Jak rozpoznać i opisać ruch drgający?
Metody nauczania:
- pogadanka
- burza mózgów
- pokaz
- przeprowadzanie doświadczeń
Formy organizacyjne:
- praca w grupach
- praca z całym zespołem klasowym
Przebieg lekcji – aktywności uczniów prowadzące do osiągnięcia celów:
- Czynności organizacyjne.
Sprawdzenie obecności. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy tak by w każdej z nich znalazło się ok. 5 osób(wybór A,B,C,D lub 1,2,3,4 – metoda służy podzieleniu klasy na grupy. Uczniowie odliczają od „1” do „4” lub od „A” do „D”. Następnie uczniowie z tymi samymi numerami lub literami łączą się w grupę (jedynki z jedynkami itp., litery „A” z literami „A” itp.). Tak wybór grup pozwala na ich zróżnicowanie.) (3min)
- Przypomnienie wiadomości dotyczących ruchów.
Runda pytań: każda grupa losuje dwa numery pytania. Nauczyciel wyświetla slajd z pytaniem (Prezentacja pdf) i wylosowana grupa na nie odpowiada. Następnie nauczyciel wyświetla slajd z odpowiedzią. (7min)
- Podanie uczniom celu lekcji oraz kryteriów sukcesu:słownie + kartka na stolik
grupy. (3 min)
- Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy, dwie grupy otrzymują kartę pracy 1,
kolejne dwie grupy kartę pracy 2 i kolejne dwie grupy kartę pracy 3.
Następnie uczniowie rozwiązują zadania i problemy w grupach.
- Zadanie na dobry początek – karta pracy część I – uczniowie wyszukują informacji
o ciałach drgających, opisują ruch i wykonują doświadczenia z ciałami drgającymi.
Po rozwiązaniu zadania jedna z grup podaje wynik. (4min)
- Dyskusja w grupach – przedstawianie odpowiedzi do zagadnień. (3 min)
- Nauczyciel prezentuje filmik https://www.youtube.com/watch?v=DbBusp4QE50 omawiający przykłady ciał drgających. (5min)
- Uczniowie wyszukują informacji o wielkościach fizycznych służących do opisu ruchu drgającego – można używać komputerów, telefonów komórkowych z dostępem do Internetu. Następnie nauczyciel potwierdza lub zaprzecza wyjaśnieniom uczniów. – prezentacja komputerowa(5min)
- Uczniowie rozwiązują zadania rachunkowe z kart pracy. Nauczyciel sprawdza wyniki poszczególnych rund. (5 min)
- Nauczyciel wyjaśnia przebieg doświadczenia.Instrukcje do wykonania
doświadczenia są na kartach pracy. Następnie uczniowie wykonują doświadczenia w grupach – karta pracy część II. (5min)
- Poszczególne grupy konfrontują efekty pracy z animacją ze strony internetowej: http://www.walter-fendt.de/html5/phpl/pendulum_pl.htm(4min)
- Podsumowanie pracy w grupach – porządkowanie tablicy czyli łączenie pojęć jakie
pojawiły się na lekcji wraz z ich objaśnieniem przygotowana przy użyciu aplikacjihttps://learningapps.org/: https://learningapps.org/ (2min)
- Ewaluacja – każdy wychodzący z klasy uczeń przykleja tylko jedną karteczkę na
wybranej przez siebie tablicy:
- Wszystko zrozumiałem, zrealizowałem wyznaczone cele
- Dużo zrozumiałem ale mam jeszcze pewne wątpliwości i niejasności
- Niczego nie zrozumiałe.
Prezentacja -> tutaj
Karty pracy -> tutaj